Wetsvoorstel fiscale behandeling (bestel)auto’s aangenomen › Van der Veen Bedrijfswagens

Wetsvoorstel fiscale behandeling (bestel)auto’s aangenomen

12 sep 2016

De bijtelling, wegenbelasting en BPM van (bestel)auto’s veranderen vanaf 2017. Recent heeft de Eerste Kamer een wetsvoorstel aangenomen over de fiscale behandeling van (bestel)auto’s. Hieronder staan de wijzigingen voor u op een rij, per categorie auto.

Bijtellingstarieven

De bijtellingstarieven voor de verschillende categorieën (bestel)auto’s zien er als volgt uit.

 

Maatregelen wegenbelasting en BPM

Volledig elektrische (bestel)auto’s (nulemissie)

Eigenaars van volledig elektrische auto’s krijgen ook vanaf 2017 fiscale voordelen. Het volgende is van toepassing:

  • een volledige vrijstelling van wegenbelasting tot en met 2020;
  • een volledige vrijstelling van de aanschafbelasting (BPM) tot en met 2020.

Plug-in hybride (bestel)auto’s

Voor plug-in hybride auto’s met een CO2-uitstoot tot 50 gr/km geldt het volgende:

  • 50% vrijstelling van wegenbelasting voor de jaren 2017 tot en met 2020;
  • er komt vanaf 2017 een aparte tarieftabel voor de BPM voor plug-in hybride auto’s. Met name tot een CO2-uitstoot van 30 gr/km is een relatief gering bedrag (€ 600) aan BPM  verschuldigd. Bij een uitstoot van 50 gr/km loopt dit al op tot € 2.400.

Gewone (bestel)auto’s

Ook voor gewone auto’s wijzigt het één en ander in de fiscale behandeling. Voor deze categorie auto’s geldt:

  • een tariefdaling van 2% voor de wegenbelasting. Voor bepaalde oudere dieselauto’s geldt vanaf 2019 een toeslag van 15%. Wellicht wordt met de opbrengst hiervan een opkoopsubsidie voor oudere dieselauto’s gefinancierd;
  • de tarieven voor de BPM worden minder afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot. Over het algemeen zullen de BPM-tarieven van 2017 tot en met 2020 geleidelijk dalen met gemiddeld 17% ten opzichte van 2016.

Conclusie

Het is duidelijk dat de fiscale stimulering van plug-in hybride auto’s snel wordt afgebouwd, terwijl de aanschaf van volledig elektrische auto’s nog wel volop fiscaal wordt gestimuleerd. Hiermee blijven er  voor u als ondernemer nog mogelijkheden om te profiteren van vrijstelling en lage(re) bijtellingspercentages. Ook stuurt het kabinet meer op luchtkwaliteit: vervuilende dieselauto’s krijgen een toeslag voor de wegenbelasting aan de broek.