Rekeningrijden, willen we het echt? › Van der Veen Bedrijfswagens

Rekeningrijden, willen we het echt?

01 feb 2019

Natuurlijk, er is veel ellende in de wereld: Syrië, Jemen, Venezuela, plastic in zee en CO2 in de lucht. Gelukkig is er af en toe ook goed nieuws te melden. Deze keer is dat…: Rekeningrijden. Jippie, we willen het!  Nu alleen nog een paar achterlopers in de politiek overtuigen! Maar …eh, willen we echt zo graag?

Zelfs veelrijders zijn om

Naarmate Nederlanders meer kilometers rijden en naarmate zij vaker in de file staan, is de burger het vaker oneens met de stelling dat de motorrijtuigenbelasting vervangen moet worden door een bedrag per gereden kilometer. Toch zijn zelfs degenen die de meeste kilometers maken het hier vaker mee eens (47 procent) dan oneens (31 procent).

Geen spits- of ecotaks

Overigens is er niet voor iedere vorm van kilometerheffen evenveel enthousiasme. Een spitstaks die het tarief van tijd en plaats laat afhangen is het minst populair en ook voor een ecotaks, waarbij de CO2-uitstoot van het voertuig de kilometerprijs bepaalt, staan we niet te juichen. Dat doen we wel bij de vlaktaks, die uitgaat van één kilometertarief voor alle auto’s op elke plaats en elk tijdstip.

Drie argumenten

Waar komt al dat positivisme voor zo’n kilometerheffing vandaan? We lezen dat daar drie argumenten voor zijn. “Eerlijker, minder files en minder CO2-uitstoot”. Laten we eerst even inzoomen op argumenten twee en drie. Zou een kilometerheffing werkelijk zorgen voor minder verkeer en daarmee voor minder files en CO2?

Er zijn veel meer autobelastingen!

Alleen de motorrijtuigenbelasting vervangen we dus door een kilometerheffing. BPM en BTW over aanschaf van nieuwe auto’s blijven gewoon. Net als andere autobelastingen die ook nu al ‘per kilometer’ worden afgerekend. Denk aan de brandstofaccijns en de BTW over brandstoffen. De rijksopbrengst van de motorrijtuigenbelasting is op dit moment een dikke 4 miljard euro. De totale rijksopbrengst over autobelastingen is zo’n 20 miljard. Kortom het gaat het om 20 % van de rijksautobelastingen.

Ook VVD- en CDA-kiezer voor kilometerheffing

De autominnende partijen CDA en VVD hielden tot nog toe elk voorstel tot kilometerheffing tegen. Daarmee handelen zij tegen de wensen van hun electoraat, want meer dan de helft van de CDA- en VVD-kiezers is pleitbezorger van kilometerbeprijzing. Minder dan een kwart van deze kiezers is tegen.

Ook onder kiezers van PVV en FvD is de groep voorstanders van kilometerheffing dubbel zo groot als die van de tegenstanders. Van alle in Den Haag vertegenwoordigde partijen is de steun voor een bedrag per kilometer binnen D66 en GroenLinks het grootst. Drie kwart van hun kiezers loopt er warm voor.